tirsdag 22. september 2015

Oppgave Etikett med Indesign

Uke 38-39

Ukens oppgaven er etikett for Fotomotivene vi har tatt med eksponerings trekant. Vi skulle vise to forskjellige etiketter, der vi bruker ord til bilder. Teksten skal fremheve reklamen for et kvalitets Norges-produkt.

Bilde/Tekst
Eple-Hardanger
Glass-Hadeland


Bildene ble tatt med camera Canon EOS 1100D og redigert i Photoshop og InDesign. Jeg har brukt det samme motivet i bildene mef glass og eple, men forskjellige skrifter for å vise hvordan kan teksten påvirke bildet.

Nederst presenterer jeg 4 forslag av samspillet mellom bildet og tekst

Bildet med glass: ISO-100, F-stop 5.6, Eksponeringstid 1/40 sek.
Bildet med eple: ISO-6400, F-stop 5.6, Eksponeringstid 1/1000 sek.

1.

Bildet numer 1 først redigerte jeg i Photoshop. Jeg har endret litt contrasten og Brightnes og etter det spilte jeg litt med farger for å få glassen litt blåt. Etterpå har jeg farget bakgrunnen for å få den helt svart og glat. Deretter plaserte jeg bildet i InDesign. Der her jeg jobbet med teksten. Jeg har brukt  skriften "Edwardian Script ITC"/ Regular i størrelsen 72pt og har endret litt høyden og lengden. For å ha samspill mellom bildet og teksten brukte jeg blå farge for teksten. Teksten har jeg plassert på høyre siden, ganske nær til glassen. Resultaten kan du se oppover.

2.
Bilde numer 2 er det samme som bilde numer 1, men her har jeg brukt Invert for å få motsatte farger. Jeg har brukt ganske langt tid for å få slik resultat. Først har jeg jobbet med Contrast og Brightnes, etterpå i Invert begynte jeg å farge bakrunne i hvit farge for å få den glat . Her måtte jeg være veldig nøye og tålmodig :) Deretter plaserte jeg bildet i InDesign og begynte jobben med teksten. Jeg har valgt skriften Vivaldi/ Italic og størrelsen 60pt/72pt. Så valgte jeg blå farge for tekstens shell og hvit for inne.Teksten plaserte jeg i høyre hjørnen av glasset. Slik fremhever teksten bilde og da klarer vi å se samspillen.

3.

4.

Bildene 3og 4 er også de samme. Jeg har redigert dem på samme måte i Photoshop. Etterpå brukte jeg InDesign for teksten. Med disse bildene vil jeg vise hvordan riktig fargevalg kan påvirke bildet. I begge bildene brukte jeg skrifttipen "Castellar"/Regular og størrelsen 60pt/72pt, og har plassert skriften i venstre hjørnen. I første bildet har jeg gull-orange tekst og i andre bildet mer rød tekst. I 3bildet kan vi se godt samspill mellom teksten og bildet, teksten fremhever bildet, men i bildet numer 4 da kan vi merke at teksten er usynlig og eplet tar veldig mye plass. Dette er et dårlig eksempel av etikket for reklame, men bildet numer 3 er ganske god med sin komposisjon og fargebruk.

Egenvurdering: Jeg synes dette oppgaven var veldig interresant og lærerikt. Her har jeg lært om InDesign og om samspill mellom bilde og tekst. Det var gøy å velge bilder og tekst til dem, men samtidig det var ganske vanskelig. Det var veldig lett å feile med plassering, fargevalg og skriftetypen. Det tok ganske langt tid å få resultatet bli bra. Men til slutt klarte jeg å få det til og bildene begynte å bli bedre ettervært.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar